Het belang van een afgekaderde doelgroep voor meer impact en bereik

Wil je jouw maatschappelijke initiatief sterker, zichtbaarder en effectiever maken? Dan begint dat met het helder krijgen van het maatschappelijke vraagstuk waarop je je richt – én het kiezen van een duidelijke doelgroep. Door deze twee elementen goed te onderbouwen, leg je de basis voor een sterke strategie, overtuigende communicatie en grotere impact.

placeholder

Waarom starten bij het maatschappelijk vraagstuk?

Veel sociale organisaties beginnen bij een oplossing of activiteit, maar vergeten te onderbouwen welk probleem zij precies willen oplossen. Juist door eerst het maatschappelijke vraagstuk te definiëren, kun je scherper keuzes maken:

  • Je formuleert je bestaansrecht en meerwaarde;
  • Je weet of jouw aanpak daadwerkelijk relevant is; 
  • Je kunt gerichter fondsen werven of samenwerking zoeken.

Een goed gedefinieerd maatschappelijk vraagstuk geeft richting, overtuiging en impact.

Zo analyseer je het vraagstuk stap voor stap

In het Groeiboek van het Oranje Fonds leer je hoe je het vraagstuk ontleedt via drie oefeningen:

  1. Hoofdoorzaken (Waarom?)
    Gebruik de “waarom?”-methode om tot de kern van het probleem te komen. Wat ligt er écht onder de maatschappelijke situatie die je wilt veranderen?
  2. Gevolgen (En dus?)
    Wat gebeurt er als het probleem blijft bestaan? Wat zijn de sociale, mentale of economische gevolgen voor de doelgroep of samenleving?
  3. Omvang
    Onderbouw met cijfers: hoe groot is het probleem? Hoeveel mensen worden geraakt? Waar speelt het zich af?

De oefeningen in het Groeiboek helpen je om dit scherp te krijgen – op basis van feiten én gesprekken met je doelgroep.

Van probleem naar doelgroep

Wanneer je het maatschappelijke vraagstuk scherp hebt, kun je je doelgroep specifieker en realistischer bepalen. Stel jezelf vragen als:

  • Wie wordt direct geraakt door het probleem?
  • Welke groepen zijn het meest gebaat bij jouw oplossing?
  • Welke segmenten zijn er binnen die groep – en wat zijn hun specifieke behoeften?

In het Groeiboek werk je dit uit aan de hand van o.a.:

  • Demografische kenmerken (leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats…)
  • De grootte van je doelgroep
  • Belangen, barrières en motivaties per segment

Let op: je doelgroep is níet “iedereen die hulp kan gebruiken”, maar een concrete groep waarvoor jouw aanpak bewezen relevant is.

Verder lezen in het groeiboek

In het Groeiboek van het Oranje Fonds leer je hoe je jouw vraagstuk analyseert én hoe je je doelgroep afbakent op basis van feiten, behoeften en impact. Lees verder in twee delen van het Groeiboek over het maatschappelijke vraagstuk, waar we dieper ingaan op het definiëren van je doelgroep. Het valideren van de relevantie van jouw oplossing voor het probleem dat je wilt adresseren is essentieel om te bepalen hoe en of je daadwerkelijk impact maakt. Hoe maak je zichtbaar dat jouw aanpak daadwerkelijk verschil maakt voor jouw doelgroep

Voorbeeld uit het Groeiboek: Team Toekomst

Het groeiboek bevat ook een praktijkvoorbeeld van Team Toekomst, waarin zij laten zien hoe zij hun probleem en oplossing scherp hebben gesteld. Hun aanpak laat zien hoe een scherp vraagstuk en een duidelijke doelgroep leiden tot gerichte, meetbare en opschaalbare impact.

Lees meer over Maatschappelijk Vraagstuk in het Groeiboek
Lees meer over Onderscheidend Vermogen in het Groeiboek

Dit vind je mogelijk ook interessant

Hele groeiboek lezen?

Het Oranje Fonds heeft het Groeiboek samengesteld, met tips uit de praktijk door en vóór sociale initiatieven. Meer dan 50 sociale organisaties zijn je al voorgegaan en hebben inmiddels deze groeifasen doorlopen. Met ondersteuning van het Groeiprogramma van het Oranje Fonds.

Lees het Oranje Fonds Groeiboek