Succesvolle fondsenwerving: 5 tips voor een goede pitch
Voor sociale ondernemers en initiatiefnemers begint de financieringsaanvraag meestal met het op een boeiende manier presenteren van hun verhaal. Zowel in gesprekken als op papier. Dit is je pitch. Een sterke pitch helpt je bij het krijgen van steun van fondsen, gemeenten, bedrijven en vermogende particulieren.
Lees de 5 handige tips die mede-initiatiefnemers je geven om je op weg te helpen.
In het kort: Hoe maak je een overtuigende pitch?
Tip 1: Stem je verhaal af op je publiek: verplaats je in degene die je voor je hebt
Tip 2: Laat anderen jouw verhaal versterken: gebruik relaties om vertrouwen op te wekken
Tip 3: Combineer cijfers met je maatschappelijke missie
Tip 4: Wees authentiek en laat jezelf zien
Tip 5: Oefenen maakt overtuigend
Lees verder om te ontdekken hoe je deze tips in de praktijk brengt.
Tip 1. Verplaats je in degene die je voor je hebt
Je hebt je verhaal misschien al vaak verteld, maar vertel je het altijd op dezelfde manier? Denk goed na over wie je voor je hebt – zelfs als je pitch op papier staat. Een ambtenaar, fondsenadviseur of bedrijf kijkt allemaal met een andere bril.
- Een fondsenadviseur let op een goed onderbouwd plan met duidelijke doelen.
- Een gemeenteambtenaar zoekt naar een maatschappelijke business case die aansluit bij beleidsdoelen.
Vraag jezelf af: hoe draagt jouw aanpak bij aan wat deze persoon belangrijk vindt? Je hoeft jezelf niet anders voor te doen, maar wel bewust te kiezen welke elementen je benadrukt.
Tip 2.Laat anderen jouw verhaal versterken
Voel je je niet helemaal zeker in een presentatie? Of spreek je niet de taal van je gesprekspartner? Betrek dan anderen:
- Neem een gelijkgestemde mee die jouw verhaal krachtig kan vertellen.
- Vraag een bekende ambtenaar of partner om een warme aanbeveling te geven aan een collega in een andere gemeente.
- Gebruik bestaande relaties en referenties om vertrouwen te wekken.
Zo hoef je het verhaal niet alleen te dragen – en maak je gebruik van je netwerk.
Tip 3. Combineer cijfers met je maatschappelijke missie
Resultaten tellen. Zeker bij gesprekken met gemeenten of bedrijven is het belangrijk om te laten zien:
- Hoeveel mensen je helpt (dus echt in aantallen)
- Wat dit direct oplevert (bijvoorbeeld tot hoeveel minder instroom in formele zorg)
- Wat dat betekent voor zorgkosten of andere maatschappelijke besparingen
Dat vertaalt zich in een kwantitatieve besparing. Dit is weliswaar een nuttig onderdeel van je verhaal, maar je bent hoogstwaarschijnlijk dit werk niet alleen gaan doen om die maatschappelijk-economische waarde te bereiken. Dus verlies je persoonlijke motivatie niet uit het oog. Vertel ook waarom je dit werk doet, en deel concrete verhalen van mensen bij wie jullie écht het verschil maken.
De financier moet een klik voelen met de missie die je nastreeft en de sociaal-maatschappelijke richting waar het bedrijf naar toe wil. Een goed verhaal raakt zowel het hoofd als het hart van je financier en wekt daarmee het vertrouwen.
Tip 4. Wees authentiek en laat jezelf zien
Financiers investeren niet alleen in een plan, maar ook in jou als persoon. Fondsen werken bijvoorbeeld met het drieluik “mens-wens-fans” of (ouderwetser) “man-plan-achterban”. Dit lijkt logisch, maar raakt soms op de achtergrond als je druk bezig met papieren, fondsen en subsidie aanvragen.
Laat dus ook zien wie jij bent en wat jou drijft:
- Benoem je motivatie
- Wees eerlijk over uitdagingen.
- Overweeg het gebruik van een videopitch om jouw energie en betrokkenheid te laten zien.
Authenticiteit zorgt voor vertrouwen en de gunfactor – en dat is essentieel in de samenwerking.
Tip 5. Oefenen maakt overtuigend
Je hoeft geen geboren spreker te zijn om je verhaal goed te pitchen. Je kunt dit trainen.
- Werk een korte en een langere versie van je pitch uit.
- Zorg voor 2-3 krachtige voorbeelden die je vaak kunt herhalen.
- Oefen regelmatig – alleen of met anderen.
Zo kun je met vertrouwen en consistentie jouw verhaal vertellen, ook als presenteren niet je favoriete onderdeel is. In deze video deelt Bart Boonstra waardevolle tips hoe je dat precies doet.
Deel deze kennis met anderen
Dit vind je mogelijk ook interessant
Hele groeiboek lezen?
Het Oranje Fonds heeft het Groeiboek samengesteld, met tips uit de praktijk door en vóór sociale initiatieven. Meer dan 50 sociale organisaties zijn je al voorgegaan en hebben inmiddels deze groeifasen doorlopen. Met ondersteuning van het Groeiprogramma van het Oranje Fonds.