Fondsen werven: hoe doe je dat?

Fondsen werven is het proces waarbij (non-profit)organisaties en stichtingen geld proberen in te zamelen bij sponsoren, donateurs, investeerders en andere geldverstrekkers. Het doel van fondsenwerving is om voldoende financiële steun te verzamelen om de missie en doelstellingen van de organisatie te kunnen realiseren.

 
placeholder

Fondsen werven voor een stichting met een sociale missie

Het streven naar een toekomstbestendige mix van inkomstenbronnen is een belangrijk onderdeel van het werven van fondsen en financiële middelen voor je initiatief of organisatie. Fondsen werven kan op verschillende manieren. Je kunt openbaar fondsen werven, bijvoorbeeld door het organiseren van benefiet evenementen, inzamelingsacties of publieke campagnes.

Je kunt daarnaast ook minder publiekelijk fondsen werven door het doelgericht benaderen van potentiële financiers of investeerders, het aanvragen van subsidies of het aanvragen van fondsbijdrages bij fondsen die door de overheid worden (mede)gefinancierd.

Fondsen werven is je kansen spreiden

Om ervoor te zorgen dat je organisatie financieel gezond blijft, moet je een stabiele en duurzame inkomstenstroom zien te genereren. Het is daarbij verstandig om verschillende bronnen van financiering aan te boren. Door je kansen te spreiden, sta je financieel sterker. Stel dat de subsidie vanuit de gemeente onverhoopt wegvalt, dan kun je nog terugvallen op andere financieringsbronnen.

Het is belangrijk om deze diversificatie op tijd te realiseren, zodat je niet voor onverwachte tegenvallers komt te staan. Een ideale mix van financieringsbronnen bouw je op met oog op autonomie evenals betrouwbaarheid van de financiers.

Wanneer je nieuwe rondes van fondsen wil werven en andere of nieuwe inkomstenbronnen zoekt, voor de toekomst: houd er rekening mee dat als je daar nog geen contacten hebt, dat zo'n proces zeker bij (nieuwe) fondsen zo'n 3 - 9 maanden duurt.

Bij andere inkomstenbronnen kan het wel sneller gaan, die niet een standaard fondsenproces volgen. Bijvoorbeeld bedrijven of particulieren.

Tips voor het werven van fondsen voor een stichting

Hoe vind je de juiste fondsen die passen bij jouw stichting? De meeste fondsen en donateurs kun je vinden in het fondsenboek. Ben je nog niet lang bezig met je project of stichting, vergeet dan niet om ook kleinere, lokale fondsen aan te schrijven. Het kost je wat tijd, maar je maakt bij deze kleinere fondsen vaak een grotere kans.

Draagt jouw stichting of organisatie bij aan een sociaal verbonden samenleving? Bekijk dan ook eens of het Oranje Fonds wat voor je kan betekenen.

Projectplan voor fondsenwerving opstellen

Er is een groot aantal fondsen, donateurs en geldverstrekkers die bereid zijn om te investeren in maatschappelijke projecten. De voorwaarde hierbij is wel dat die projecten helder zijn omschreven, goed zijn onderbouwd zijn en passen bij de doelstellingen van het fonds.

Neem in ieder geval de volgende onderdelen mee in je projectplan:

  1. De organisatie: hoe is de stichting tot stand gekomen en met welk doel? Uit wie bestaat de stichting en hoe worden de verantwoordelijkheden gedeeld?
  2. De doelgroep: wie hebben behoefte aan het initiatief en waaruit blijkt dat? Hoe wordt de doelgroep betrokken bij het project?
  3. Het doel: wie worden er met het initiatief bereikt en welke betekenis heeft dit voor de doelgroep? Wat is de maatschappelijke relevantie?
  4. Het project: wat is de aanleiding van het initiatief, waarom is het nuttig en nodig en wat voegt het toe aan reeds bestaande initiatieven?
  5. De planning: is er goed nagedacht over hoe het initiatief na de aanloopperiode voortgezet kan worden? Wat is de kwaliteit en haalbaarheid van de projectopzet?
  6. De begroting: is het plan goed uitgewerkt, is er kritisch gekeken naar wat er voor nodig is om het doel te bereiken, is het geschetste kostenplaatje haalbaar en reëel?

Fondsen werven voor lopende initiatieven

In tegenstelling tot het aanvragen van subsidies, die vaak alleen toegekend worden aan projecten die nog niet lopen, is het wel mogelijk om fondsen te werven voor lopende initiatieven. Fondsenwerving voor bestaande projecten of doorlopende initiatieven kan zelfs heel effectief zijn, aangezien je al positieve resultaten kunt laten zien en het groeipotentieel van je stichting kunt benadrukken.

Het is daarbij belangrijk om duidelijk aan te geven hoe extra financiering het lopende initiatief zal versterken en welke concrete doelen er nog behaald kunnen worden met de extra steun. Het werven van jaarlijkse of zelfs maandelijkse donateurs is een waardevolle strategie om je financiersmodel te bestendigen en te zorgen voor een duurzame stroom aan inkomsten.

Financieringsmodel versterken met andere vormen van financiering

Naast inkomsten uit subsidies, fondsen en donaties zijn er ook andere potentiële bronnen van financiering. Om je initiatief financieel gezond te houden, ga je op een gegeven moment op zoek naar aanvullende vormen van financiering om je financieringsmodel uit te breiden en te versterken.

Elke ontwikkelfase van je organisatie vraagt om een specifieke financieringsaanpak of een combinatie van verschillende financieringsvormen. Bekijk daarom periodiek waar je organisatie zich bevindt en welke financieringsmogelijkheden daarbij aansluiten. Zo kun je bijvoorbeeld met een innovatief idee aankloppen bij innovatiefondsen van gemeenten. Als je organisatie al verder gevorderd is, overweeg dan prestatiegerichte financiering of participaties.

Je verhaal vertellen aan financiers

De keuze voor de juiste financieringsvorm en -bron hangt ook af van jouw rol als organisatie-leider. Wat zijn jouw sterke punten als projectleider? Kun je op pakkende wijze het verhaal van je organisatie vertellen, of zou je wellicht hulp kunnen gebruiken van een collega of een externe fondsenwerver?

Het aantrekken van financiering vanuit een fonds vereist andere vaardigheden dan bijvoorbeeld het aangaan van een samenwerking met een bedrijf. Andere organisaties en sociale initiatieven adviseren om financieringsbronnen te zoeken die niet alleen passen bij jouw vaardigheden op het gebied van fondsenwerving, maar ook bij de kern van jouw organisatie en missie.

 

Dit vind je mogelijk ook interessant

Hele groeiboek lezen?

Het Oranje Fonds heeft het Groeiboek samengesteld, met tips uit de praktijk door en vóór sociale initiatieven. Meer dan 50 sociale organisaties zijn je al voorgegaan en hebben inmiddels deze groeifasen doorlopen. Met ondersteuning van het Groeiprogramma van het Oranje Fonds.

Lees het Oranje Fonds Groeiboek