Hoe maak je een goed doordacht groeiplan?

De groeifocusmethode helpt je om stap voor stap richting te bepalen, doelen te stellen en die vervolgens ook echt te bereiken. In dit artikel ontdek je hoe initiatieven als Culturele Apotheek, Oud Geleerd Jong Gedaan en Mantelzorgelijk dat hebben aangepakt – met inzichten, voorbeelden en praktische tools.

placeholder

In het kort: de kern van een goed groeiplan

Een goed doordacht groeiplan begint met focus: waar wil je naartoe en wat is daarvoor nodig? De groeifocusmethode bestaat uit twee eenvoudige canvassen: één voor je strategie (wie ben je, wat wil je bereiken?) en één voor je planning (hoe kom je daar in twee jaar?). Je stelt doelen op vijf niveaus: markt, team, product/dienst, middelen en financiën. Zo maak je je groei concreet én behapbaar.

In dit blog nemen we je stapsgewijs mee in deze groeifocus-methode. Dit doen we onder meer door het delen van quotes van een aantal ondernemers die momenteel binnen het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid deze methode hebben toegepast. Het laat zien waarom het zo belangrijk is je groeipotentieel in kaart te brengen en concrete vervolgstappen te verkennen.

Focus helpt de Culturele Apotheek uit de waan van de dag te komen

‘Naar de langere termijn kijken en dan terugredeneren wat er precies nodig is om dat te bereiken, helpt je uit de waan van de dag te komen’, weet Akke Visser, oprichter Culturele Apotheek

Waarom focus essentieel is voor groei

Als initiatiefnemer ben je vaak druk bezig met de waan van de dag of met de organisatie van zaken op de korte termijn. Daardoor kun je veel onrust en druk ervaren of het gevoel hebben achter de feiten aan te (blijven) lopen. Rationeel weten de meeste ondernemers wel hoe belangrijk het is, juist voor de duurzame ontwikkeling van je initiatief, om een gefocuste strategie neer te zetten. Maar hoe je dit in de praktijk en stapsgewijs doet, is makkelijker gezegd dan gedaan!

Laten we vooropstellen dat wij groei niet per se definiëren als alleen financiële groei of alsmaar verder opschalen in aantallen of bereik. Er kan bijvoorbeeld ook worden gekozen voor groei in de diepte, dus je huidige activiteiten verdiepen om daardoor meer impact te maken. Het is in ieder geval belangrijk om een visie te hebben waar je naartoe wil en hoe je daar vervolgens stapsgewijs komt. 

Adviseurs KplusV over de groeifocusmethode

“We begeleiden jaarlijks honderden innovatieve, duurzame en maatschappelijke ondernemers met de groeifocus-methode. Dit varieert van kleine, lokaal startende initiatieven tot grotere landelijk actieve impact-ondernemers met serieuze groeiplannen. Het maakt niet uit hoe groot of klein je doel is. Als je ditit helder voor ogen hebt, kun je een plan opstellen om daar te komen. Dat maakt het vervolgens voor financiers of samenwerkingspartners ook makkelijker je hierin te steunen”, vertellen Pim Jansen en Tessa Geertsema, adviseurs van KplusV

Wat is groeifocus precies?

Het opstellen van een duidelijke en afgebakende groeifocus heeft meerdere doelen. Intern kan het helpen om focus te behouden en regelmatig te reflecteren of de werkzaamheden en activiteiten van je initiatief nog wel echt bijdragen aan het doel. Veel impactgedreven organisaties zien zoveel problemen in onze samenleving en willen zo graag helpen, dat ze soms hun eigen doel of focus uit het oog verliezen. Voor je het weet, ben je dan met een heel ander probleem of doelgroep aan de slag. Dat is natuurlijk mooi, maar kan ook de groei of ontwikkeling van je kernactiviteiten in de weg zitten. 

Groeifocus geeft Stichting Oud geleerd Jong Gedaan begrip, motivatie, rust en vertrouwen

“Door de groeifocus begrijpen medewerkers beter waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en wat het belang is van hun takenpakket. Zij geven aan hierdoor meer begrip en motivatie te hebben, de focus geeft hun rust en vertrouwen in de aankomende fases. Voor mij persoonlijk biedt de groeifocus weer het gevoel dat ik aan het bouwen ben aan de organisatie, in plaats van brandjes blussen”, vertelt Ilse Nieuwland, directeur Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan

Ook extern kan een afgebakende focus op groei helpen, bijvoorbeeld om duidelijk aan je belangrijkste stakeholders te kunnen communiceren wie je precies bent, waar je naartoe gaat en hoe je daar denkt te komen. Dit kan relevant zijn voor financiers, zoals fondsen en (lokale) overheden. Je kunt namelijk concreet onderbouwen waar je naartoe wil en welke ondersteuning je daarvoor precies van hen nodig hebt. Ook voor samenwerkingspartners als andere ondernemers of zorg- en welzijnsinstellingen kan het heel prettig zijn als je heel inzichtelijk kan maken waar jouw focus op ligt als initiatief. Daardoor is het makkelijker om een concrete samenwerking aan te gaan of het kan ertoe leiden dat je niet meer wordt gezien als concurrent of bedreiging. Ook kan het helpen in het nee zeggen tegen bepaalde kansen, die weliswaar mooi kunnen zijn, maar niet passen op dat moment binnen de strategie. Kortom, groeifocus laat een organisatie goed gefinancierd, slagkrachtig en stuurbaar de volgende (groei)fase van haar bestaan bereiken.

Groeipad helpt Mantelzorgelijk focus op groei en ontwikkeling initiatief te houden

“We hebben gemerkt dat we meer focus hebben op de groei en ontwikkeling van ons initiatief. Bij verzoeken om aan dingen mee te werken (interview, onderzoek, samenwerking) kijken we eerst of dit bijdraagt aan ons eigen groeipad. Wij houden elkaar hierop scherp. Dat houdt in dat onze aandacht veel minder versnipperd is en we uiteindelijk veel beter weten waar we naar toe willen.”, licht Marjolijn Bruurs, initiatiefnemer Mantelzorgelijk, toe.

De praktijk: hoe je focus aanbrengt in je groei

Hoe doe je dat dan precies in de praktijk, focus in je groei aanbrengen? Je wil namelijk voorkomen dat het vage gesprekken blijven over grote dromen of dat het meteen hele uitgewerkte, papieren beschrijvingen worden. KplusV heeft, op basis van jarenlange ervaring met het begeleiden van start- en scale-ups, twee canvassen ontwikkeld van elk één A4t’je die samen je groeifocus uiteenzetten.

Het eerste canvas is gericht op je strategie en bedrijfsprofiel: wie ben je, waar sta en ga je voor en waar wil je op de lange termijn naartoe? Het tweede canvas is een planning voor de komende twee jaar hoe je daar denkt te komen. Het is dus een concrete vertaalslag van je missie en visie naar het hier en nu.

Het strategie-canvas: wie ben je en waar wil je heen?

Je strategie is een samenvatting van je hele initiatief op één A4’tje. Het is de kern van je initiatief: het waarom en het hoe! Dit canvas kun je in principe de komende paar jaar aan de muur hangen zonder dat het wezenlijk verandert. Belangrijk ook is om dit zo SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) mogelijk te maken. Wanneer je in algemene termen blijft hangen, geeft het onvoldoende houvast. 

placeholder

Strategie in vergelijking met het Social Business Canvas Model 

Er zit veel overlap tussen het Strategie-canvas en het Social Business Canvas Model (SBCM). Dat is een canvas dat ook vaak wordt gebruikt om de missie en visie van een initiatief in kaart te brengen. Het grootste verschil: bij het strategiedocument wordt al een begin gemaakt met de concrete doelbepaling aan de hand van het groeifocus-doel. Dit geeft dus meer richting en focus waar je de komende tijd op gaat focussen.

Doelen stellen op 5 niveaus

Binnen deze methodiek geloven we in doelen stellen op de korte- of middellangetermijn. Meestal hanteren we een tijdsduur van twee jaar. Deze periode is overzichtelijk en tegelijkertijd uitdagend genoeg.  

Vervolgens stel je doelen op een 5-tal niveaus: 

  • Markt & sales: wie is je doelgroep en hoe ga je die bereiken
  • Team: met welk team ga je de activiteiten uitvoeren?
  • Product of dienst: welke activiteiten of diensten bied je aan? 
  • Operations: welke middelen (ruimtes/locaties/faciliteiten) heb je hiervoor nodig? 
  • Financiën: hoe ziet het financiële plaatje (inkomsten én uitgaven) er dan uit? 

Deze niveaus hebben natuurlijk allemaal met elkaar te maken. Om bepaalde diensten te ontwikkelen, heb je een bepaald team nodig die dat gaat uitvoeren. Om ook mensen te bereiken, moet je naar buiten treden. Om dat te realiseren heb je bepaalde middelen en ook financiën nodig. Je kunt ze dus niet zo makkelijk uit elkaar trekken.

Hoe de groeifocusmethode de Culturele Apotheek veel inzicht geeft

“Het was even een puzzel om het format goed in te vullen, maar toen we het eenmaal doorhadden, gaf het veel inzicht. Bij ons werd bijvoorbeeld duidelijk dat we te weinig capaciteit in het team hadden om de beoogde plannen uit te voeren. De samenhang tussen de domeinen laat zien of iets reëel is of niet”, legt Akke Visser, oprichter Culturele Apotheek, uit.

Van strategie naar planning: fases en aanpassing

Zodra je een duidelijk beeld hebt waar je naartoe wil in een periode van twee jaar, kun je vervolgens de planning gaan invullen in perioden (fases 1 t/m 5) om dit te concretiseren. Het doel van de planning is niet zozeer ‘of’ je het doel kan behalen, maar juist een uitwerking hoe je dat doel gaat behalen. Ook hier geldt weer: kort en bondig op hoofdlijnen en aantallen. En liever iets minder ambitieuze maar wel realistische doelen, dan een ideaalbeeld dat vanaf het begin al eigenlijk niet werkbaar is. 

placeholder

In de praktijk betekent dit ook dat de doelen nog regelmatig worden aangepast of aangescherpt, zodra de situatie verandert. Je kunt de planning dus zien als een levend document.  

Duidelijke focus geeft team Stichting OGJG rust en inzicht

“We hebben nu een duidelijke focus waarop we per kwartaal samen met het team en Raad van Toezicht kunnen aansturen. Hierdoor is er veel meer begrip vanuit het team waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Ook is er meer rust, omdat men weet waaraan ze toe zijn, waar we naartoe werken en waarom bepaalde projecten wel/geen doorgang vinden

Samen scherpstellen: input vragen op je plannen

Op een gegeven moment zijn je strategie- en planningsdocumenten af. Het is, zoals eerder ook aangegeven, belangrijk om gedurende dit proces input te vragen van betrokkenen. Organiseer bijvoorbeeld een sessie met je uitvoerende team of juist met het bestuur om open met elkaar over de strategie en de planning te sparren. Verschillende perspectieven kunnen andere zorgen of pijnpunten in je strategieplanning blootleggen. Ook kan het de blik van andere ondernemers helpen om het verder aan te scherpen. 

Oprichter Kletsmaatjes over de uitwisseling met collega-organisaties

“De uitwisseling tussen collega-organisaties was waardevol. Er zijn altijd partijen die in eenzelfde groeiproces zitten en met vergelijkbare dilemma’s kampen. Hierover uitwisselen met elkaar is erg inspirerend en belangrijk, ook om af en toe de broodnodige (kritische) feedback te krijgen die je nodig hebt om verder te komen”, licht Sylvia de Groot Heupner, oprichter Kletsmaatjes toe.

Een groeiplan dat leeft: evalueren en bijstellen

Is de strategie af? Die kan je dus voor de komende jaren aan de muur hangen. Het planningsdocument is een levend document. Reflecteer daar dus regelmatig op, zowel met je team als met externe stakeholders. Het is een permanent toetsingsdocument om te checken of jullie in elke fase op de goede weg zitten. Zodra je weet dat bepaalde doelen niet meer haalbaar zijn, ga dan ook weer met je planning aan de slag en pas het aan als dat nodig is. Doe dit op het specifieke deelniveau (bijvoorbeeld team of product) en vergeet niet te kijken welke impact die verandering heeft op de andere vier niveaus. 

Zichtbaar planningsdocument werkt als praatstuk bij Thuisgekookt

“We hebben het planningsdocument echt eigen gemaakt, voor ons werkt de indeling bijvoorbeeld beter in kalenderjaren dan per blokken van een half jaar. Hierdoor werkt het intern nu als een praatstuk. Het hangt zichtbaar bij ons op kantoor en we passen het maandelijks aan naar aanleiding van voortschrijdend inzicht. Het maakt het voor het team visueel duidelijk waar we naartoe willen en dat geeft rust en overzicht”, deelt Stéphanie van Gerven, directeur-bestuurder Thuisgekookt.
placeholder

Auteur

Tessa Geertsema - KplusV

Helpt impactgedreven organisaties groeiplannen in kaart te brengen. Voor meer interne focus, het overtuigen van samenwerkingspartners of financieringsaanvragen. ...

placeholder

Auteur

Pim Jansen - KplusV

Geeft snelgroeiende ondernemers advies over innovatie-, duurzaamheids- en strategievraagstukken. Samen met en vanuit de brede advieskracht van KplusV. ...

Dit vind je mogelijk ook interessant

Meer kennis of expertise nodig?

Neem contact op met onze Programma Adviseur Marloes Adema. Zij kan jullie meer vertellen over de mogelijkheden.

Meer informatie